zondag 11 oktober 2015

ECB deelt Zonnepanelen uit

De energie coöperatie Boxtel heeft voorafgaand aan de jaarvergadering op 10 oktober 2015 een set van 9 zonnepanelen met installatie verloot onder de leden die tussen maart en oktober 2015 panelen of spouwmuurisolatie hebben besteld. De panelen zijn gewonnen dor een ECB-lid in Liempde.

Na de jaarvergadering lieten 3 ECB leden zien hoe het mogelijk is om in een nieuwbouw woning ,een oudere en iets nieuwere tussenwoning met een warmtepomp, extra isolatie en zonnepanelen te bereiken dat er een situatie ontstaat van 0 op de meter en zelfs 0 op de energierekening.

De nieuwbouw was al goed geïsoleerd en voorzien van een warmtepomp met een grondboring waarmee water naar 60 meter diepte wordt rondgepompt. aan dit water wordt warmte ontrokken waarmee het huis wordt opgewarmd en zomers gekoeld, door het water op te warmen. De bewoner heeft een aantal zonnepanelen op zijn dak laten aanbrengen met voldoende capaciteit om het huishouden van de benodigde elektriciteit te voorzien. De woning was bij de bouw al niet aangesloten op de gasleiding en daarmee is nu bereikt dat er meer elektriciteit wordt geproduceerd als afgenomen. Kortom 0 op de mater.

Het tweede project was al voorzien van extra isolatie en zonnepanelen en is, nadat de gasinstallatie aan vervanging toewas, uitgerust met een warmtepomp die warmte onttrekt aan de buitenlucht. Ook bij -20 kan nog voldoende warmte aan de buitenlucht worden ontrokken om het huis op temperatuur te houden. De ventilatiebehoefte wordt bepaald op basis van het CO2 gehalte van de lucht. Daarmee wordt de mechanische ventilatie aangestuurd. Het huis is ook voorzien van slimme ventilatieroosters die afhankelijk van de weersituatie meer of minder lucht doorlaten. Dankzij deze maatregelen is hier een situatie ontstaan waarin 0 op de meter wordt gehaald, de gasaansluiting mocht worden afgekoppeld en het wooncomfort is verbeterd.

Het derde project was al voorzien van zonnepanelen en zonnecollectoren, ook hier is de aanvullende verwarming overgezet van gas naar een warmtepomp op buitenlucht. Om te komen tot nul op de rekening was de opbrengst van de panelen nog niet voldoende. Daarom is de andere zijde van het dak nu ook voorzien van nieuwe zonnepanelen met een hoger rendement en ook in deze situatie levert de installatie zoveel op dat er het afgelopen jaar nog maar € 9 hoefde te worden afgerekend met de energieleverancier.WP_20151010_14_51_31_Pro