zondag 25 juni 2017

Succesvolle ramadan in Boxtel

Ramadan activiteit Boxtel

Afgelopen maand deden veel Boxtelse moslims mee aan de ramadan, een vastenperiode van bezinning, verdraagzaamheid, vrijgevigheid, liefdadigheid en saamhorigheid. Deze ramadan was zeker niet de makkelijkste door de lange dagen en de zeer warme temperaturen in de laatste weken, maar de afsluiting van de ramadan – het suikerfeest – is in zicht!

Vorig jaar ondervonden buurtbewoners regelmatig overlast van jongeren die laat op straat waren tijdens de ramadan. Door het aangepaste leefpatroon tijdens de ramadan zijn veel mensen juist ‘s avonds actiever. Om overlast en zelfs een samenscholingsverbod zoals vorig jaar te voorkomen besloot D66-wethouder Marusjka Lestrade het dit jaar anders aan te pakken. Een positieve benadering van het probleem zoals past bij D66. Daarbij is er overleg geweest met Buurtsport Boxtel, Brede scholen Boxtel, politie, moskeebestuurders en andere betrokkenen om te kijken hoe daar iets aan gedaan kon worden.

Activiteiten

Mohammed en Soufiane, stagiairs bij Buurtsport Boxtel pakten de handschoen op en hebben allerlei activiteiten georganiseerd voor jongeren die deelnemen aan de ramadan. Brede Scholen Boxtel en Buurtsport Boxtel hebben een grote bijdrage geleverd om dit mede mogelijk te maken.
Tijdens de ramadan konden jongeren in Brede School de Wilgenbroek terecht om te sporten, gamen en andere activiteiten te ondernemen. Wethouder Lestrade was zelf ook veel avonden aanwezig op de Brede School om te kijken hoe het ging.

Resultaat

De ramadanmaand is bijna om en we kunnen terugblikken op een geslaagd experiment. Wethouder Lestrade: ‘Terugkijkend,heel succesvol geweest! Elke dag tussen de 40 en 70 mensen aanwezig, iedereen plezier en geen klachten meer uit de buurt!’

Rest ons nog alleen maar om iedereen een fijn en gezellig suikerfeest te wensen!