Energietransitie

We moeten bijna alle mogelijkheden aangrijpen om onze doelen op het gebied van energie te kunnen halen, kiezen voor een enkele mogelijkheid is niet genoeg. Op het gebied van windenergie willen we samen met de inwoners van Boxtel windmolens bouwen. Inwoners kunnen meedenken over mogelijkheden en hebben de optie om een stukje windmolen te kopen. Ook bedrijven, de grootverbruikers, worden gestimuleerd om mee te doen en daarnaast zonnepanelen aan te schaffen. Alle nieuwe woningen zullen energieneutraal gebouwd worden en worden niet meer aangesloten op gas. Daarnaast moet de bestaande woningvoorraad verduurzaamd worden. De gemeente moet woningeigenaren meer stimuleren en beter informeren om dit voor elkaar te krijgen. Er zijn allerlei subsidies en regelingen die pandeigenaren kunnen aanspreken om het verduurzamen van hun gebouw of woning in gang te zetten. Door een Energieloket in het leven te roepen, is er een plek waar ze alle informatie kunnen krijgen die nodig is en die hen in contact brengt met de juiste mensen en bedrijven. Verduurzamen wordt daardoor toegankelijker en eenvoudiger.