Gezonde en rookvrije generatie

Het is ontzettend belangrijk dat kinderen gezond op kunnen groeien. Daarom wil D66 dat naast alle openbare gebouwen, ook openbare voorzieningen rookvrij worden. De afgelopen periode zijn hierin al stappen gezet. Zo is roken op en rond schoolpleinen verboden en hebben we sportverenigingen gevraagd ook na te denken over het rookbeleid rond hun terreinen. Het is belangrijk dat dit de komende jaren wordt doorgezet, zodat onze kinderen en jongeren zo min mogelijk met roken in aanraking komen.

Ook gezonde voeding is erg belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. We willen daarom gezonde voeding op scholen en bij sportclubs stimuleren. Niet met regels maar met voorlichting. Zo willen we het gebruik van verspillings-apps extra onder de aandacht brengen. Hierdoor wordt gezonde voeding laagdrempelig én betaalbaar. Ook is het een duurzame oplossing doordat minder eten wordt weggegooid én vergroot het de sociale cohesie doordat buurtbewoners hun maaltijden met elkaar delen.