Minder leerlingen

Gezien de demografische ontwikkelingen zal Boxtel de komende tijd voor een uitdaging staan op het gebied van onderwijshuisvesting. D66 wil leegstand voorkomen en blijft de kwaliteit van het onderwijs voorop stellen. Daarom moet er een nieuw integraal huisvestingsplan voor scholen komen om leegstand te voorkomen. Dit bespaart onnodige kosten zodat het geld efficiƫnt aan de kwaliteit van onderwijs kan worden besteed. D66 vindt ook dat deze mogelijkheid aangegrepen moet worden om de samenwerking tussen kinderopvang en het basisonderwijs te versterken.
We blijven ernaar streven dat in elke kern van onze gemeente een basisschool gevestigd is. Een dergelijke basisvoorziening mag ook in een kleine kern niet ontbreken. Voor de kinderen is het prettig om op loop- of fietsafstand van school te wonen zodat ook hun klasgenoten in de buurt wonen. Daarnaast vormt het schoolplein ook een ontmoetingsplek voor (groot)ouders en speelt dus een grote rol bij de sociale cohesie in een kern.